Ik kreeg wat vragen voor een verwerking bij het onderwerp Pinksteren. Het uitleggen van de Heilige Geest is ook voor mij even nadenken, hoe breng je dit leuk over aan kinderen, maar evengoed ook begrijpelijk. Al denkende kwam ik op het werken met een föhn of een blower, je kunt hier diverse dingen mee doen, je kunt er dingen mee laten bewegen doordat de lucht uit het apparaat de ruimte in waait. Wij hebben dit wel eens laten zien door diverse lichte dingen voor een blower te houden, bijvoorbeeld een veer en je ziet hoe het gaat bewegen, een papier, maar ook een zware steen welke wij in een zakje hadden gedaan en voor een blower hadden laten hangen. Hoe hoger de stand van de blower hoe meer de steen heen en weer zal gaan schommelen. De steen komt in beweging, zelfs een wat zwaarder voorwerp kun je ermee laten bewegen en dat is ook wat de Heilige Geest doet, het is in het verhaal uit de bijbel als een wind die waait door de ruimte en de mensen komen in beweging, er ontstaan vlammen boven hun hoofd, ze worden vurig, ze gaan in een andere taal spreken. Laat kinderen maar eens een andere taal voorlezen of uitspreken of nazeggen en vraag ze eens of ze weten wat het betekent. Natuurlijk zullen sommige kinderen het weten, maar voldoende kinderen juist niet en toch zal een Spanjaard bijvoorbeeld het Spaans verstaan en een Rus zal ook zijn eigen taal verstaan en eruit pikken, als wij de hemelse taal spreken welke wij krijgen van de Heilige Geest dan zal God het weten en horen en verstaan, want het is de taal die Hij naar de discipelen stuurde, de taal die wij misschien niet verstaan, maar toch hoort God het en verstaat Hij het, het is de taal van de Heilige Geest en de Heilige Geest komt van God.
De vogel hierboven op het plaatje is een duif en de duif wordt vaak gebruikt als teken van de Heilige Geest, want toen de Here Jezus gedoopt werd daalde de Heilige Geest als een duif vanuit de hemel op Hem neer. Ik had al vaker duiven gemaakt, maar deze duif kan wapperen met zijn vleugels, de slierten eronder heb ik gemaakt van crêpepapier en aan het crêpepapier heb ik vlammetjes gemaakt. Ik heb de vlammen voorgetekend en ingekleurd maar jullie kunnen ook gewoon oranje papier nemen en dat een paar maal dubbel vouwen en zo meerdere vlammen knippen.
De slierten onder de vogel bewegen mee als je de vogel rondzwaait of laat vliegen, de vlammen dus ook, deze vogel symboliseert de beweging, het vuur en ook hoe jezelf in beweging komt, want met deze vogel zullen kinderen zelf ook gaan bewegen om de vogel zoveel mogelijk te laten vliegen. De Heilige Geest zorgde er ook voor dat mensen tot leven kwamen, dat ze in beweging kwamen, dat ze weer vol vuur waren, weer aangewakkerd om te werken voor de Here Jezus, dat ze weer kracht hadden om door te gaan.
De stroken crêpepapier heb ik maar even in een kleur gedaan welke ikzelf tot mijn beschikking had, het was mij opgevallen dat kerken soms verschillend kiezen qua kleur voor de Heilige Geest, voor mijzelf is dat te lastig om me daarop aan te passen omdat ik niet voldoende op de hoogte ben van die kleurkeuzes, ik heb Eline laten kiezen en zij vond deze kleur mooi, maar ik persoonlijk zou o.a. kiezen voor geel of oranje of hemels blauw. Maar op zich gaat het erom dat kinderen er plezier aan beleven en begrijpen dat de Heilige Geest waait als de wind en beweging geeft en vurig maakt.
Zie ook op youtube https://youtu.be/X97Oi3-UwP0
DOWNLOAD WERKBLAD
Werkbeschrijving:
Ik heb dit werkje gemaakt van gewoon papier.
Op blad 1 en 2 staat de standaard versie, maar op blad 3 en 4 heb ik het iets aangepast zodat het knippen voor jongere kinderen eenvoudiger wordt, ook voor de leidinggevenden die soms veel moeten helpen bij het knippen is het wel fijn als het dan wat sneller te doen is.
-Print het geheel uit op 80 grams printerpapier
-Kleur de snavel en pootjes in en de oogjes en vlammen
-Knip de onderdelen uit.
-Knip ook alvast drie stroken crêpepapier (kunnen ook meer of minder zijn, net wat jullie leuk vinden en wat past, want teveel stroken kunnen lastig te bevestigen zijn of in de knoop raken met elkaar,
-Doe lijm op de achterkant van één vogeldeel (het lijfje en de kop) Doe geen lijm aan de achterzijde van de staart.
-Leg de stroken crêpepapier op de lijmkant van de vogel, over de poten
-Doe nog een beetje lijm bovenop het stukje crêpepapier wat nu tussen de vogeldelen zal vallen
-Lijm vervolgens het andere vogeldeel er overheen. De staartdelen blijven dus ongelijmd.
-Vouw de staartdelen nu wat om zodat de staart wijduit staat.
-Vouw de vleugels dubbel op de stippellijn in het midden, vouw ze aan weerskanten op de andere stippellijn nu omhoog.
-Leg de vleugels andersom met de binnenkant naar boven, doe lijm in de middenvouw en lijm er een lange satéprikker in, een gewone kan ook, haal wel voor de kinderen voor de zekerheid de punt eraf.
-Doe nog wat extra lijm in de bovenpunt van de vleugels (niet verder dan de stippellijnhoogtes gaan)
-Draai nu de vleugels weer om en schuif het over het midden van de vogel heen (de prikker steekt uit tussen de staartdelen, daar kunnen de kinderen het vastpakken) eventueel nog even de vleugels goed omhoog houden en van onderen een nietje doen.
-Ik heb zelf de vleugels alleen in het midden gevouwen, het stokje er tussen gelijmd, toen over de vogel geschoven, de vleugels weer omhoog gevouwen, aan beide kanten recht omhoog wel op de aangegeven vouwlijnen, en toen van onderen af een nietje erin gedaan
-Nu kunnen de vlammetjes uitgeknipt worden, ik knip eerst de rechthoekhoekjes uit, vouw ze netjes dubbel en knip dan de vlam, dat scheelt knipwerk.
-Lijm de vlammetjes op de stroken, er kunnen bij drie stroken, twee vlammen per strook.
Als het niet lukt, of onduidelijk is dan kunt u mij mailen.